Hvad drikker italienerne selv?
Resultatet af en undersøgelse foretaget af Gabriele Micozzi, professor i marketing på University of Marche, giver et spændende indblik i hvad de italienske forbrugere selv drikker.
Set med italienske øjne er de mest kendte brands i Italien Gaja, Antinori og Arnaldo Caprai. Blandt regionerne er det Piemonte med 20 %, som står stærkest i italienernes bevidsthed foran Toscana med 16 % og med Veneto på 3. pladsen med 10 %.
Undersøgelsen viser, at de italienske forbrugere anser Brunello di Montalcino for at være den bedste vin i Italien, efterfulgt af Barolo, Chianti, Nobile di Montepulciano, Verdicchio og Amarone.
De italienske forbrugere læser gerne om vin (73 % læser om vin), ligesom de heller ikke er bange for at bruge penge på vin. 39,6 % af de adspurgte er villige til at bruge op til 75 kr. for en flaske vin. 45 % af de adspurgte deltagere var villige til at bruge fra 75 kr. til 260 kr. på en flaske vin.
Vinforbruget er under forandring i Italien. Hele 47,7 % af de medvirkende i undersøgelsen siger, at de haqr nedsat deres forbrug af vin. Af dem er det kun 9 % der gør det af økonomiske årsager. De fleste af dem (40 %) gør det, fordi vaner, tendenser og stilarter er under forandring, og 26 % er bange for at miste deres kørekort.
22 % daf de adspurgte oplyser, at drikker vin hver dag, 40 % drikker 2 eller 3 gange om ugen og 21 % en gang om ugen. Når der drikkes vin drikker 48 % vin til middagsmåltidet, mens 36 % nyder et glas både til frokost og middag.
Undersøgelsen bygger på en stikprøve på 1466 personer over 18 år.