Home / Uncategorized / Italiens vinbønder sælger kun via e-handel i begrænset omfang

Italiens vinbønder sælger kun via e-handel i begrænset omfang

Der er ingen tvivl om at italiensk vin har stor betydning for økonomien i Italien. Foruden betydningen for eksporten i Italien, så betyder vin også rigtig meget for den indenlandske økonomi. Dertil kommer at rigtig mange, både italienere og turister, går op i vin – og ikke mindst gladelig køber vine. Det kan derfor undre at vinproducenterne ikke i større omfang har taget e-handel med vin til sig.

Wine2Wine har lavet en markedsundersøgelse med deltagelse af mere end 450 små og mellemstore vingårde, der er repræsentativt udvalgt, for at afdække hvor udbredt e-handel er blandt vinproducenterne. Resultatet af undersøgelsen viser, at 65% af de italienske vinproducenter ikke bruger e-handel som salgskanal. Blandt de 35% som så bruger e-handel som salgskanal er det 51% som sælger deres vin via deres egen hjemmeside, mens 22% sælger via salgsportaler. De resterende 27% af vinproducenterne bruger en kombination af begge salgskanaler.

Undersøgelsen viser også at de vinproducenter, som er mest aktive indenfor e-handel kommer fra regionerne Toscana, Lombardiet, Abruzzo og Sicilien. Under gennemsnittet er vinproducenter fra Emilia Romagna, Trentino Alto-Adige, Veneto og Piemonte. For 41% af vinbønderne udgjorde e-handel i 2014 under 2-3% af deres samlede årlige omsætning, mens for 21% af de deltagende vingårde udgjorde e-handel mere end 10% af deres årlige omsætning.

Hvorfor er det så at e-handel ikke for alvor er slået igennem blandt de italienske vinproducenter. Blandt årsagsforklaringerne angiver vinproducenterne dels manglende fokus på området og dels manglende know-how indenfor e-handel. Dertil kommer konflikten mellem e-handel og de traditionelle salgskanaler. Mange af de deltagende vinproducenter angiver, at de stadigvæk foretrækker den direkte kontakt med deres kunder. Dertil kommer at flere af vinproducenterne har gjort sig overvejelser om e-handel. 40% af de vinproducenter, som allerede er i gang med e-handel, forventer en betydelig fremgang i deres onlinesalg inden for de næste par år.

About Henrik Koudahl

Henrik Koudahl - Italiens freak - med interesse foritaliensk vin og mad. !

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *