Tenute Piccini køber Chianti Geografico
Tenute Piccini, der en toskansk vingruppe, der ejes af Piccini-familien, har købt det historiske kooperativ Chianti Geografico for 55 millioner kr. Med købet af Chianti Geografico redder Tenute Piccini kooperativet fra en truende konkurs.
Chianti Geographic, der blev grundlagt i 1961, var det første kooperativ i Chianti. At kalde det et kooperativ dengang var nok lidt misvisende for Chianti Geographic blev først og fremmest dannet for at forsvare det geografiske område Chianti, mod andre toskanske vinbønder, der forsøgte at udvide området. Dengang var formålet også at skabe et fælles rum og en struktur, hvor vinbønderne sammen kunne forbedre kvaliteten at de enkelte medlemmers egne vine, som dengang blev solgt med deres egne etiketter. Først senere har Chianti Geographic udviklet sig til et egentlig kooperativ, som i dag omfatter 60 vinproducenter.
I de senere år har Chianti Geographic haft økonomiske vanskeligheder. Tenute Piccini har holdt hånden under Chianti Geographic ved i første omgange at have forpagtet driften for så nu at købe det. Foran ligger nu et 3-årig relanceringsprojekt, hvor den ejer vil modernisere produktionen. Fremover vil den ønologiske konsulent for Chianti Geographic være Riccardo Cotarella.
Tenute Piccini startede i 1882 med kun 7 ha vinmarker. I dag 137 år efter råder Tenute Piccini over mere end 400 hektar vinmarker og omfatter med erhvervelsen af Chianti Geographic nu 7 vingårde (5 i Toscana og 1 på Sicilien og 1 i Basilicata. Tenute Piccini hovedfokus er på vinene fra Chianti og Chianti Classico, hvor deres produktion i dag udgør mere end 10% af hele produktionen af Chianti. I 2018 havde Tenute Piccini en omsætning på knap 500 millioner kr. og producerede 16 millioner flasker vin.